<
1
/
5
>
Vasművek
Fémes inspirációk a kecskeméti K-ARTS Művészeti Gyűjteményből

Kiállító művészek:
BALÁZS Péter / BARABÁS Márton / CSEKE Szilárd / DOBÓ Bianka / DÓRA Emese / DRABIK István / EPERJESI Ágnes / GERLE Margit / Jóna GUDVARDARDÓTTIR / GYURCSOVICS Mihály Ágoston / KAZI Roland / MAJOROS Áron Zsolt / MAJOROS Gyula / MÁTYÁSI Péter / OROSZ István / PÁL Katja / SZABÓ Ádám / SZIRMAI Nóra / TETTAMANTI Béla

A Guruló vödör című munka előzményként említhetnék futurista szobrokat, képeket, vagy például Duchamp Lépcsőn lemenő aktját. Számomra azonban a valódi, használatban lévő, kereskedelemben kapható vödör volt a fontos kiindulópont, annak viszonya az absztrakt ideához, a mozgás analíziséhez. Általában a hétköznapi tárgyak inspirálnak, a művészet és a mindennapi élet kapcsolódási / ütközési pontjai, ezért a munkám során gyakran indulok ki konkrét tárgyakból, általuk felvetett kérdésekből. Néha szokatlan módon szólítanak meg a tárgyak, megmutatják valamely rejtett tulajdonságukat, melyet láthatóvá kell tennem ahhoz, hogy közelebb kerüljek hozzájuk, jobban megismerjem őket.
A valódi bádogvödör hangosan csörömpöl gurulás közben, mert a fogója mozog és folyton saját magába ütközik. Ívelt pályán gurul, nem egyenesen, mert az alsó átmérője kisebb, mint a felső. Ha a fogóját kimerevítem, hogy ne hasson rá a gravitáció és ne simuljon rá a saját peremére, a vödör már nem gurul semerre, megmerevedik, elkezd szoborrá változni. Ezen a gondolati úton továbbmenve szerettem volna letéríteni a vödröt a gurulása valós útjáról, megváltoztatni a pályája ívét, kimerevíteni a mozgását, elhallgattatni a csörömpölését.
Nagyon vártam, hogy láthassam a gyárat, a gépeket, néhány komoly szerszámot. Soha nem dolgoztam korábban ennyire ipari eszközzel, izgalmas, inspiráló volt kipróbálni és alapszinten használni néhányat. Kíváncsi voltam a gyárra, mert acélműben nem jártam még soha, és valamiért folyton Fritz Lang Metropolis című filmjének képeit láttam magam előtt. A gyár valóban mély benyomást tett rám, lenyűgözött a monumentalitásával, fenségességével. Éreztem az ipari forradalom áhítatát, a termelés erőszakos szentségét. A vödrökkel végzett radikális beavatkozás terve ezekre az előzetes képzetekre is reflektál. Letéríteni a vödröt a saját útjáról, megváltoztatni a pályaívét, elhallgattatni a hangját – mi ez, ha nem erőszak? Az absztrakt idea és a valós használati tárgy konfliktusokkal teli, erőszakos ütközése.